Monday, May 24, 2010

CCTV- Sila baca (Penting!!!)

Salam Sejahtera

Sila baca perkara di bawah.

Perkara
CCTV (kamera litar tertutup); mempunyai 2 komponen (1) Alat perakam DVR dan (2) kamera.

Apa yang perlu dilakukan setiap pagi
Pastikan keempat-empat channel mempunyai gambar/visual pada monitor. Jika salah satu kamera tidak berfungsi, channel terbabit akan memaparkan latar berwarna biru dan mesej v-loss. Selain itu, pastikan terdapat penunjuk rakaman berbentuk petak pada setiap channel. Jika tiada, ini bermakna tiada rakaman dibuat pada channel berkenaan.

Alat perakam DVR mempuyai dua mempunyai 2 lampu penunjuk (1) hijau untuk power dan (2) merah untuk hard disk. Jika lampu merah terpadam atau tidak berkelip-kelip, sila semak hard-disk percentage.

Jika terdapat kerosakan pada mana-mana channel/kamera atau hard disk hampir penuh, sila e-mel dengan segera kepada Bahagian Teknikal - op.techs@myeg.com.my dan cc kepada Pengurus Operasi - lingam@myeg.com.my dan Eksekutif Operasi - hks@myeg.com.my

Mengapa ini perlu dilakukan
Pemasangan CCTV di Pusat Ujian merupakan syarat WAJIB yang ditetapkan oleh JPJ dan perlu dipatuhi oleh pihak MyEG. Dalam kes tertentu, pihak MyEG akan diminta untuk menyediakan rakaman CCTV kepada JPJ sebagai bahan bukti.

Baca, fahami dan cetak e-mel ini untuk difailkan. Jika ada sebarang pertanyaan, sila hubungi saya atau mana-mana staf Teknikal.

Terima kasih.

Mohd Jaafar Azman
Bahagian Operasi MyEG
Dataran Pelangi

Laporan Harian Penggunaan XO

Mail 1: Untuk Makluman Semua Kakitangan Pusat Ujian,

Mohon kerjasama untuk emelkan Laporan Harian Penggunaan XO sahaja ( XO = kad yang tidak memerlukan pengesahan jari calon melalui biometrik reader) bermula pada 20/05/2010 (Khamis) dan seterusnya

Emelkan kepada kenneth@myeg.com.my dan cc azlina@myeg.com.my

Contoh Laporan Harian Penggunaan XO (Sila rujuk lampiran)

Sekian terima kasih

Azlina


Mail 2 : Untuk Makluman Semua Kakitangan Pusat Ujian,

Bagi Pusat Ujian yang belum menghantar laporan ini dengan segera kepad email yang diberikan di bawah.

Tidak perlu menghantar laporan smartcard dan mykad.hanya perlu hantar laporan XO sahaja

TQ

BORANG AUDIT BULANAN PUSAT UJIAN

If you have trouble viewing or submitting this form, you can fill it out online:
http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dDRHeDdUWHFvWVh4M1E5T3l0a3NFX2c6MA
Mohon kerjasama anda untuk mengisi Borang Audit Bulanan ini secara online sebelum/pada Isnin, 31 Mei 2010. Klik pada pautan (link) yang tersedia di atas.

Sila jawab dengan betul kerana Borang Audit Bulanan ini akan dihantar ke JPJ pada setiap bulan.

Maklum balas daripada anda adalah amat penting untuk memastikan Pusat Ujian diurus pada tahap optimum.

Sebarang kerosakan hendaklah dilaporkan untuk membolehkan tindakan susulan diambil bergantung kepada keutamaan dan peruntukan bajet.

Jika ada sebarang pertanyaan, sila hubungi saya, Jaafar (Bahagian Operasi) di talian 03-7722 4253 sambungan 138.

Wednesday, May 12, 2010

MyEG Kota Samarahan - Contact

MyEG Kota Samarahan
Tel : 082-6622881
Address: No 62, 1st Floor, Desa Ilmu, 94300 Kota Samarahan, Kuching, Sarawak

MyEG Bintulu - Contact

MyEG Bintulu
Tel 1: 086-310189
Tel 2: 086-338255

MyEG Lawas - Contact

MyEG Lawas
Tel : 085-285211
Address: Lot 319, 1st Floor, Jalan Trusan Lawas Sarawak, P.O. Box 5, 98857 Lawas, Sarawak.

MyEG Kuching - Contact

MyEG Kuching
Tel 1: 082-416140
Tel 2: 082-415140
Address: Lot 372, Tingkat 2, Seksyen 11 KTLD, Jalan Kulas Utara Satu, 93400 Kuching, Sarawak.

MyEG Miri - Contact

MyEG Miri
Tel : 085-421185
Fax : 085-421185
Address : Lot 602, Jalan Permaisuri, 98000 Miri, Sarawak

MySpeed Sibu - Contact

MySpeed Sibu
Tel 1 : 084-340905
Tel 2 : 084-340906

MySpeed Siburan - Contact

MySpeed Siburan
Tel 1 : 082-862314
Tel 2 : 082-862390

MySpeed Sarikei - Contact

MySpeed Sarikei
Tel 1 : 084-656835
Tel 2 : 084-655401

Monday, May 10, 2010

Set Test PC's IP Address



















Go to System Settings -> Network



















Select the Active one then Click on Edit button
You will prompt to enter password. The password is rootroot



















then you can change the IP Address and click on OK button

Wednesday, May 5, 2010

MyEG Form

MyEG Claim Form

MyEG Webmail

https://mail.myeg.com.my

MyEG helpdesk

http://jpj.myeg.com.my/jpj/helpdesk/index.jsp

SMM

http://192.168.171.80:8080/DrivingTestSystem/SMM/

Person in charged

Mohd Sharifuzan Mohamad Noh
Tel : 03-8318 1800 (ext 742)
Email : sharifuzan@msctrustgate.com

DNS Setting required in MyKey

You need do DNS setting inside your pc. Below is the information for supporting the DNS.

1. Symptoms:-

The Page look hang or no further activity

2. To verify the symptom:-

At command prompt, please type each as below:

C:\> nslookup www.msctrustgate.com

C:\> nslookup mpki.mykey.com.my

If dns was setting, the display will show as below:

Server: xxxxxxxxxx

Address: xxx.xxx.x.xxx

Non-authoritative answer:
Name: www.msctrustgate.com
Address: 203.106.241.235

3. To solve this matter:-

Actually there are at least two solutions

1. Ask Network Admin to add those dns records. Impact all user already applied

2. Add in your local host file named as C:\windows\system32\drivers\etc\hosts where C:\Windows is your Windows folder. Impact is that pc only applied. Below are the configurations that need to add

203.106.241.226 www.mykey.com.my
203.106.241.235 www.msctrustgate.com
219.93.29.12 mpki.mykey.com.my

203.106.241.229 onsite.msctrustgate.com

After completed all setting, please enroll your voucher.